Diana Krall - Biografia.

Karier? Diany Krall nale?a?oby rozpatrywa? w kilku p?aszczyznach: od statusu wr?cz komercyjnej gwiazdy po jazzową karier? znaczoną przecie? liczącymi si? osiągni?ciami artystycznymi. Poza bestsellerowymi albumami, laurami sp?ywającymi przy okazji wszelkich jazzowych plebiscytów i rankingów po recitale oklaskiwane "standing ovation". Niecz?sto - zw?aszcza u gwiazd jazzu - zdarza si?, by fotografie artysty zdobi?y ok?adki najpopularniejszych i najpoczytniejszych (nie tylko jazzowych!) magazynów. Wspania?a muzyka, doskona?a interpretacja, ciekawy estradowy wizerunek oraz niepospolita uroda sprawiają, ?e Diana Krall - jazzowa wokalistka i pianistka - jest równie popularna i ceniona, jak gwiazdy filmu i pop-estrady.

Wychowa?a si? w rodzinie o muzycznych tradycjach: ojciec - pianista oraz babka - wokalistka od najm?odszych lat wpajali dziewczynie zasady muzyki, gry na fortepianie, os?uchania muzycznego. Nie bez powodu Krall pytana o najwa?niejsze muzyczne inspiracje i fascynacje wymienia zarówno muzyk? Nat King Cole'a, Billa Evansa, Franka Sinatry i Stinga. Nauk? muzyki (harmonii) kontynuowa?a w szkole średniej, gdzie Bryan Stovell, kierownik zespo?u w Nanaimo District Secondary School nauczy? ją komponowa? utwory na fortepianowe trio. Jeszcze jako nastolatka za?o?y?a w?asne trio, z którym odnosi?a lokalne sukcesy. Pilnie ucz?szcza?a jednak na Phil Nimmons Music Camp w Toronto, uczy?a si? z Donem Thompsonem; grywa?a (solo, w duetach lub faworyzowanym trio) w restauracjach, akompaniowa?a śpiewakom. W czasie Vancouver Jazz Festival (1980) otrzyma?a stypendium do Berklee College of Music w Bostonie. Nagroda ta sta?a si? początkiem kariery m?odej pianistki i wokalistki.


Coraz cz?ściej pojawia?a si? na jazzowej estradzie, chocia? przewa?nie by?y to presti?owe konkursy lub warsztaty jazzowe (np. New Westminster Jazz Festival - w latach 1982-83, Nanaimo Jazz '84, Bud Shank's Jazz Workshop). W czasie jednego z koncertów gra?a wraz z legendarnym Jeffem Hamiltonem, który m?odą, zdolną pianistk? zarekomendowa? wybitnemu weteranowi jazzu Ray'owi Brownowi (1984). Brown namówi? D. Krall do podj?cia specjalistycznych studiów z Alanem Broadbentem w ramach Canada Arts Council Grant. Przez kolejne sezony (1985-87) uczy?a si? z Jimmym Rowlesem oraz kontynuowa?a nauk? u R. Browna. Sporo koncertowa?a i coraz cz?ściej recitale solowe lub z trio prezentowa?y Dian? Krall jako ciekawą wokalistk?; gra?a na pianinie i śpiewa?a w Kanadzie, Szwecji i Szwajcarii (1989) by w nast?pnym sezonie przenieś? si? do Nowego Jorku, gdzie coraz cz?ściej prezentowa?a swoje trio.

W 1993 roku ukaza?a si? jej debiutancka p?yta "Steppin' Out" nagrana w znamienitym towarzystwie (Jeff Hamilton, John Clayton). Nagrania przyj?to doś? przychylnie, cho? reakcja nie zapowiada?a eksplozji kariery D. Krall. W 1965 roku artystka realizuje kolejny album "Only Trust Your Heart" z gwiazdami jazzu: Rayem Brownem, Christianem McBride'em, Lewisem Nashem i Stanleyem Turrentine'em. Tym razem p?yta cieszy si? sporym uznaniem, a pianistka-wokalistka popularnością. Europejska (i japo?ska) trasa koncertowa promująca ten album przynosi wspania?e recenzje i zachwyt publiczności.

Prze?omowym okazuje si? jednak dopiero album "All For You", dedykowany Nat King Cole'owi , którym artystka promuje tak?e swoje trio (gitarzysta Russell Malone i basista Paul Keller, pó?niej Ben Wolfe). Pojawia si? na najwa?niejszych festiwalach i estradach. Sukcesywnie buduje status wielkiej, jazzowej gwiazdy. Zapraszana jest do udzia?u w najbardziej presti?owych koncertach (np. bra?a udzia? w koncertach dedykowanych Elli Fitzgerald w Carnegie Hall, Benny'mu Carterowi w Lincoln Center). P?yta "All For You" dostaje si? na listy popularności: "Billboard" utrzymuje album na presti?owej liście bestsellerów jazzu przez ponad 70 tygodni; "New York Times" wybiera album do "dziesiątki" najlepszych p?yt roku. Kilka miesi?cy pó?niej Diana Krall otgzrymuje, jako najlepsza wokalistka jazzu Grammy Awards 1999. Jej kolejne albumy (np. "Love Scenes", "When I Look In Your Eyes") potwierdzają wielką klas? artystki, chocia? coraz cz?ściej jej twórczoś? rozpatrywana jest poza jazzową ortodoksją. Otoczona laurami komercyjnych nagród jest jednak postrzegana jako pianistka i wokalistka wspó?czesnego jazzu.







http://wksm.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=55